fredag 16 januari 2009

Koh Samui

Koh Samui är en ö på Thailands östra sida.

Den största och populäraste stranden är Chaweng beach, och hit åker man om man vill parta loss.

Om man vill ta det lite lugnare men ändå inte bo på ett alltför ödsligt ställe är Lamai att rekommendera.
På Lamai har jag bott på Bay View Resort, ett jättemysigt ställe på norra delen av Lamai beach. Här bor man i bungalows, från de enkla med fläkt till de riktigt lyxiga. Valet är ditt!
Jag har även bott på Weekender Resort. Det är ett OK ställe, men jag är inte så förtjust i stora hotellanläggningar. Jag bodde här ett tag när det var kinesiskt nyår och därför i stort sett omöjligt att få rum någonstans på Koh Samui.

Boh Put beach på norra Samui har några mysiga ställen. Stranden är ganska smal och då den ligger åt norr ligger den ofta i skugga. På Boh Phut bodde vi på World Resort, ett enkelt men mysigt ställe. Bungalows av olika klass.

Koh Samui har en av världens mysigaste flygplatser, jag lovar! (se spec inlägg om denna flygplats). Man tror inte att det är sant när man kommer dit, ankomst- resp avgångshallen är små bambuhus, avgångar visas på svarta tavlor, bagage kommer åkande på rullande stockar. Det är som att Familjen Flinta möter Barna Hedenhös.

Jag har dykt med Pro Divers och Big Blue Divers (finns nu bara på Koh Thao och i Khao Lak).
Båda var bra och vi dök bl a utanför Koh Thao.
Dykningen på Thailands östkust är inte riktigt lika bra som på västkusten (Phuket, Similan m fl) men är helt OK.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar